lørdag den 24. januar 2009

Besøg hos Åkerberg maskiner











Da jeg for tiden er på et længerevarende job i Horsens kørte jeg forbi Åkerberg som jeg har været serviceret af i flere år pga. jeg har kørt forskellige Tadano Faun kraner.
Gode kraner, kører godt og er meget stærke.
Åkerberg har travlt i øjeblikket da der er flere 10 års eftersyn igang.
Jeg mødte Tommy fra Spændcom der er ved at splitte sin Demag 160 tonner ad.
De var igang med at trække bommene ud.
Jeg er imponeret over at sådan en velholdt kran der var smurt til perfektion.
I danmark er vi meget pedantiske med kraner.
Man har som et af de få (måske eneste land) en regel om at der skal foretages et eftersyn når en kran bliver 10 år gammel.
Kranen skal fuldstændig adskilles og inspiceres for revner og slidtage.
Det koster en formue og kranen bliver ikke bedre af det.
Et eller andet sted skal reglerne vel være ens for alle i hvertfald i EU.
I Spændcom har man dog besluttet at gøre kranen fin med nylakering osv. men meget dyrt.




Ingen kommentarer: